1968 – “Geluk is een warm plaatsje… in Bilzen”

1
Workshops op Jazz Bilzen

Workshops op Jazz Bilzen

Met Procol Harum op de affiche had Jazz Bilzen in ’67 indruk gemaakt. De vraag die zich opdrong was: moet Jazz Bilzen nog verder de weg van de popmuziek inslaan of moet het toch een zuiver jazzfestival blijven? In samenspraak met Humo kiest de organisatie uiteindelijk voor een popavond op vrijdag, blues en folk op zaterdag en jazz op zondag. Er gaat op aandringen van voorzitter Coch veel aandacht naar nevenactiviteiten als workshops ‘expressie’, ‘Jazz spelen’ en ‘Jazz beluisteren’ waarmee Jazz Bilzen niet enkel “gewoon vertier” wil bieden, maar ook een educatief luik. Geheel in de tijdsgeest van de Flower Power wordt het thema voor de editie van 1968 ‘Vrede’: “We doen hier niet aan politiek. We zijn alleen maar voor de Vrede. (…) Drie dagen vrede is drie dagen geluk. En geluk is een warm plaatsje… in Bilzen.”

Op vrijdag verzamelde de jeugd in Bilzen voor o.m. The Pebbles, The Pretty Things en de met een bijl zwaaiende band The Move. De avond duurt veel langer dan gepland, voor de eerste act op zaterdag is er dan ook nog niet veel volk op de been. Later op de dag stromen de toeschouwers toe om Wannes van de Velde, The Small Faces, Chris Farlowe, The Barrier (met vuurspuwende zanger), Roland en de onvermijdelijke Ferre Grignard aan het werk te zien. Het hoogtepunt van de dag – en zelfs van de eerste Jazz Bilzen-jaren – was echter de spontane jamsessie van muzikanten die bij de Britse blueszanger Alexis Korner op het podium sprongen: Cuby and the Blizzards, Chris Farlowe en Steve Mariott van The Small Faces. Op zondag is het aan jazzartiesten als Clark Terry, Maynard Ferguson Big Band, Dexter Gordon Quartet en een geniale Archie Shepp.

Jamsessie

Legendarische jamsessie: Alexis Korner, Cuby and the Blizzards, Chris Farlowe en Steve Mariott.

Journalisten vonden de editie van ’68 op muzikaal gebied eerder matig en ergerden zich aan de lange wachttijden en het uitlopen van de concerten. Ook was er toen al sprake van een “afschuwelijke geur” van “hotdog, vermengd met bier en frieten” en moest men “op voetpaden en grasperken opletten om niet over de lichtgeklede vrijende paartjes te struikelen.” Toch zette Jazz Bilzen zich nog maar eens op de kaart als een van de belangrijkste muziekgebeurens in Vlaanderen.

Het één-programma Vrienden Van De Veire viste deze beelden op van Roland op Jazz Bilzen ’68:

Advertenties

One comment on “1968 – “Geluk is een warm plaatsje… in Bilzen”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s